Erringsø: - Socialdemokrater taler med to tunger

Af Thomas Erringsø, Liberal Alliance (LA)

Socialdemokratiets maskefald på Stændertorvet er nu en realitet. Borgmester Tomas Breddam har igen og igen forsikret borgerne og erhvervslivet om, at det aldrig var meningen at fjerne parkeringspladserne på Stændertorvet permanent. I en pressemeddelelse - hvor han endda spændte Erhvervsforum for sin politiske vogn - fremgår det bl.a., at "bilerne skal stadig kunne komme til bymidten og finde p-pladser - det er helt vitalt for handelslivet." I en kommentar til mig skrev Breddam: "Der har aldrig været planer om at nedlægge p-pladserne på Stændertorvet."

Men nu afslører Socialdemokratiet sig selv. I et nyt debatindlæg gør formanden for Socialdemokratiets partiforening i Roskilde det helt klart, at Stændertorvet ikke skal bruges som parkeringsplads i fremtiden, fordi biler efter deres mening ikke gør byen attraktiv.

Dette på trods af, at kommunens egen evaluering af årets sommerforsøg netop viser, at der er brug for p-pladserne på Stændertorvet. Flere erhvervsdrivende siger det helt klart: "Kunderne manglede parkering."

Og det er ikke kun holdninger - det er fakta. Målinger viser, at der i dagtimerne ankommer 47-54 biler i timen til Stændertorvet, men at op til 46 % slet ikke finder en plads. Mange opgiver og kører videre. Nogle butikker fortæller direkte, at de har mistet faste kunder, fordi lokale klager over de manglende parkeringspladser.

Men Socialdemokratiet ignorerer fakta og sætter i stedet kursen mod et permanent bilfrit Stændertorv.

Det rejser nogle helt oplagte spørgsmål: Hvad siger Roskilde Handel i dag til at have været spændt foran borgmesterens vogn? Vil man acceptere, at Stændertorvet gøres bilfrit – uden at der samtidig etableres nye p-pladser i bymidten?

Og hvad siger borgerne? Allerede under høringen af bymidtestrategien Den dynamiske bymidte i 2024 kom der 315 høringssvar, hvor næsten samtlige var imod en mere bilfri bymidte. Borgmesteren sagde dengang, at borgerne tog fejl. I dag kan vi se, at borgerne allerede dengang havde gennemskuet borgmesteren.

For Sommerforsøget var ikke bare et forsøg – det var første skridt mod en mere bilfri bymidte.

Forrige
Forrige

LA: - Roskilde Kommune kan spare 569 millioner om året

Næste
Næste

LA: - De røde partier overser bybevaring i landsbyerne