LA advarer: Stændertorvet er blot første skridt mod bilfri bymidte

Af Lars-Christian Brask | Kirsten Krogh Petersen | Thomas Erringsø | Liberal Alliance

SF og Radikale melder nu ud, at p-pladserne på Stændertorvet skal nedlægges permanent. Det er præcis det, vi i Liberal Alliance har advaret imod, og det gør Stændertorvet til et af de vigtigste emner i denne valgkamp. Sommerforsøget har fra begyndelsen været designet til at bane vejen for et ideologisk projekt om en bilfri bymidte – og nu siger de det højt.

De to partier kalder på forudsigelig vis dette års Sommerforsøg en endnu større succes end sidste år. Vel og mærke før konsekvenserne er kendt – men det er jo også underordnet, når projektet er ideologisk. Lad os være ærlige: at noget opleves som bedre i år, siger først og fremmest noget om, hvor grotesk forsøget var sidste år. Det er en tynd begrundelse for at gøre noget permanent, der i praksis har skabt problemer for både butikker og besøgende.

De Radikales Jeppe Fransson har tidligere været ude med riven efter butikkerne i bymidten. Han henviste til en COWI-rapport, som angiveligt skulle vise, at cyklister lægger flest penge i butikkerne. Problemet er, at rapporten bygger på syv jyske byer – ikke Roskilde. At bruge den som løftestang for at nedlægge parkering her, er useriøst. Hvis SF og Radikale vil påstå, at gående og cyklende driver handlen, må de fremlægge dokumentation.

For os i Liberal Alliance handler debatten ikke om, hvorvidt Stændertorvet i fremtiden skal bruges til andet end parkering. Det har vi intet imod. Debatten handler om rækkefølgen: Først skal der være ordentlige parkeringsmuligheder og tilgængelighed for alle – derefter kan torvet udvikles. Alt andet er uansvarligt.

Vi må heller ikke glemme, hvad der står på spil: Butikkerne i bymidten er Roskildes største private arbejdsgiver. De er ikke alene hyggelige butikker, der skaber liv og stemning. De er fundamentet for arbejdspladser, skatteindtægter og dermed også den velfærd, som Roskilde Kommune skal kunne levere. Hvis vi gør livet sværere for butikkerne, betaler alle borgere prisen – ikke kun butiksejerne.

Alligevel vil SF og Radikale støtte borgmesterens forslag om at bygge p-hus ved havnen – betalt af skatteborgerne. Men folk, der vil handle eller besøge caféer, vil ikke gå en halv kilometer op ad bakke i regnvejr med indkøbsposer til og fra bymidten. Derfor er borgmesterens forslag spild af penge.

I Liberal Alliance støtter vi i stedet et bynært p-hus, som kommunens bymidtestrategi jo også bestemmer. Og vi ønsker, at det skal finansieres af private investorer – ikke med skatteborgernes penge. Det er en ansvarlig løsning, som sikrer tilgængelighed og understøtter handelslivet.

Derfor må vi nu stille Socialdemokratiet et klart spørgsmål: Vil I følge SF og Radikale i deres ideologiske korstog mod biler – eller vil I stå på side med byens borgere, butikker og arbejdspladser og kæmpe for tilgængeligheden?

Liberal Alliance ønsker en levende bymidte, hvor mennesker mødes, handler og hygger sig – uanset om de kommer gående, cyklende eller i bil. Det kræver tilgængelighed, ikke ideologiske eksperimenter. Vi passer på Roskildes bymidte – det gør SF og Radikale ikke.

Forrige
Forrige

LA:  Er der en voksen til stede i Roskilde Byråd?

Næste
Næste

Politikere: Borgerne får ikke sandheden om kommunens økonomi